środa, 6 marca 2013






 "BIZNESPLAN TO TAKI PLAN BIZNESOWY."
















BIZNESPLAN

Planowanie własnego przedsiębiorstwa zaczyna się od pomysłu ale kolejnym krokiem jest plan działalności przedsiębiorstwa tzw. biznesplan – dokument zawierający cele firmy oraz sposoby ich osiągania, z uwzględnieniem uwarunkowań finansowych, marketingowych, organizacyjnych i technologicznych.

Pełni on dwie podstawowe funkcje:
1.                  wewnętrzną;
            umożliwia osobom zarządzającym przedsiębiorstwem efektywne wykorzystywanie
            zasobów, jakimi ono dysponuje oraz pozwala na właściwe organizowanie bieżącej i
            przyszłej działalności firmy;
2.                  zewnętrzną;
            umożliwia otrzymanie dotacji lub pozyskanie środków finansowych od inwestorów lub
            banków.

Zasady opracowywania biznesplanu:
         powinien być ułożony w logiczną całość;
         opracowany na podstawie rzetelnych i konkretnych informacji;
         oparty na danych statystycznych;
         mieć ściśle określone ramy czasowe przedsięwzięcia;
         elastyczny – różne sytuacje rynkowe;
         napisany jasnym, fachowym i poprawnym językiem.

Konstrukcja biznesplanu
Konstrukcja biznesplanu zależy głównie od jego przeznaczenia oraz od profilu działalności firmy. Jednak w każdym biznesplanie można wyróżnić stałe elementy tworzące jego uniwersalną strukturę.

1.                  Pismo przewodnie - opis głównych źródeł pomysłu na działalność gospodarczą.

2.                  Streszczenie:
         cel dokumentu;
         charakterystyka firmy;
         opis przedsięwzięcia (korzyści dla klienta oraz konkurencyjność firmy);
         potrzeby finansowe;
         zakładany zysk z inwestycji;
      Krótka informacja (1-2 strony) stanowiąca zarys przedsięwzięcia. Jej celem jest zainteresowanie planowanym projektem: zarys spodziewanych korzyści wynikających z realizacji przedsięwzięcia oraz wysokość środków finansowych potrzebnych na jego realizację.

3.                  Ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa i produktu:
         nazwa i logo firmy;
         forma organizacyjno-prawna;
         dane o właścicielach;
         struktura własnościowa przedsiębiorstwa (udział właścicieli w kapitale);
         podmiot działalności (profil i zakres działania firmy);
         lokalizacja;
         obszar działania;
         produkt.
      Podstawowe informacje o firmie: opis firmy: nazwa, adres, forma prawna, zakres jej działalności, przedstawienie głównych celów, do których przedsiębiorca będzie dążył, prognoza sprzedaży i przedstawienie zakładanego udziału w rynku. Istotne są też informacje dotyczące właścicieli firmy – ich kompetencje i doświadczenie. Konieczne jest też opisanie produktu finalnego - konieczne jest wykazanie jego unikalności i konkurencyjności.

4.                  Analiza strategiczna:
         analiza SWOT
           (Analiza SWOT pozwala na zidentyfikowanie mocnych (strengths) i słabych (weeknesses)
           stron oraz szans (opportunities) i zagrożeń (threates), by w przyszłości wykorzystać szanse
           dzięki mocnym stronom oraz uniknąć zagrożeń i pokonać słabości będące konsekwencją
           słabych stron.);
         warianty planów rozwoju;
         strategia pozyskania inwestorów;
     Jest to część, w której przedstawia się strategię działania firmy w różnych okolicznościach. Określa się też możliwości rozwoju firmy (strategia pozyskania funduszy na realizację założonych celów).

5.                  Analiza rynku i konkurencji:
         opis rynku (wielkość i perspektywy rozwoju);
         podmioty działające w branży (konkurenci);
         grupa docelowa – odbiorcy (klienci);
         charakterystyka produkowanych towarów i świadczonych usług (nazwa, opis, cena);
           Analiza rynku to badanie zmian w procesach rynkowych (cen, podaży, popytu, mody itp.)
           Dotyczy ona także konkurencji.

6.                  Plan marketingowy:
         polityka cenowa;
         sposoby dystrybucji, metody sprzedaży;
         narzędzia promocji (reklama);
      Plan marketingowy to inaczej strategia działania firmy polegająca na określeniu w czasie działań, które mają przybliżać, a w efekcie końcowym doprowadzić przedsiębiorstwo do  określonego celu.

7.                  Plan produkcji (techniczny):
         nakłady inwestycyjne (majątek produkcyjny);
         źródła finansowania inwestycji;
         plan ilościowy produkcji lub usług;
         zaopatrzenie w materiały i surowce (współpraca z dostawcami);
      W części tej wykazuje się, że dane przedsiębiorstwo jest w stanie produkować dane wyroby lub świadczyć określone usługi (opis sposobu wytwarzania produktów, wyposażenie, koszty surowców, ceny wynajęcia lokali). Założenia muszą odzwierciedlać rzeczywistą sytuację na rynku – na podstawie danych statystycznych, parametrów technicznych oraz informacji uzyskanych z branżowych stron internetowych.

8.                  Struktura organizacyjna i plan zatrudnienia:
         kadra zarządzająca;
         plan kadrowy;
         płace i systemy motywacyjne;
         schemat organizacyjny;
     Ta część z reguły jest przedstawiana schematycznie, ukazującego zakres odpowiedzialności poszczególnych osób za konkretne działania, ich liczbę, kryteria doboru oraz wysokość płac. Ponadto zawiera się w niej opis planowanej strategii kierowania firmą.

9.                  Harmonogram działań:
            Harmonogram działań jest opisem wszystkich czynności związanych z realizacją
            przedsięwzięcia z podaniem ich terminów rozpoczęcia i zakończenia.

10.              Plan finansowy działalności:
         przychody;
         koszty;
         przewidywane wyniki finansowe (zysk);
     Jest to jeden z najtrudniejszych elementów biznesplanu, stanowiący zestawienie przychodów i kosztów - przepływ pieniędzy umożliwiający utrzymanie płynności finansowej przedsiębiorstwa.

11.              Ocena ryzyka
            Ta część powinna opisywać planowane działania w przypadku zaistnienia ryzyka
            wynikającego z:
    działań konkurencji;
    utraty źródeł finansowania;
    zmian w gospodarce
    innych barier w realizacji pomysłu.

12.              Podsumowanie – analiza szans powodzenia przedsięwzięcia.

13.              Załączniki
            Załącznikami mogą/powinny być dane techniczne dotyczące przedsięwzięcia oraz samego
            produktu, analizy rynkowe oraz referencje, zdjęcia i życiorysy osób zarządzających.

6 komentarzy:

  1. Mój biznesplan powstał przy pomocy doradców na blueoak.pl. Posiadają bardzo szeroką ofertę doradczą, z której każdy myślący o własnym biznesie powinien skorzystać, albo przynajmniej się z nią zapoznać

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli zakładając firmę zamierzamy zatrudniać pracowników, warto byłoby opracować procedury, których trzymając się mogliby pracować o wiele sprawniej. Sam, możesz mieć z tym problem, ale nic nie stoi na przeszkodzie, abyś skorzystał wtedy z oferty firmy https://www.crowe.com/pl/services/konsulting/zarzadzanie-procesami, która w tego typu zadaniach się specjalizuje.

    OdpowiedzUsuń
  3. Plan biznes jest niezwykle ważną kwestią. Musicie przyłożyć się do tego, aby uniknąć problemów w przyszłości. Wliczcie w niego również innowacyjne programy do zarządzania firmą. Na https://sidgroup.pl/ znajdziecie wiele nowoczesnych rozwiązań, więc każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobrze napisane wyjaśnienie ale brakuje trochę istotnych informacji.
    Tutaj znalazłem bardziej rozbudowany artykuł: http://szybkafaktura.pl/blog/biznes-plan-go-poprawnie-stworzyc/

    OdpowiedzUsuń
  5. Biznesplan to dopiero początek. Później trzeba zadbać o budowę zespołu oraz sprawne ich zarządzanie. Dlatego z mojej strony polecam zapoznać się z ofertą https://www.impactinternational.com/polska/service/zmiany-w-organizacjach gdzie można znaleźć szeroką ofertę warsztatów dla kadry kierowniczej

    OdpowiedzUsuń