"BIZNESPLAN TO TAKI PLAN BIZNESOWY."
BIZNESPLAN
Planowanie własnego przedsiębiorstwa zaczyna się od pomysłu
ale kolejnym krokiem jest plan działalności przedsiębiorstwa tzw.
biznesplan – dokument zawierający cele firmy oraz sposoby ich osiągania, z
uwzględnieniem uwarunkowań finansowych, marketingowych, organizacyjnych i
technologicznych.
Pełni on dwie podstawowe funkcje:
1.
wewnętrzną;
umożliwia
osobom zarządzającym przedsiębiorstwem efektywne wykorzystywanie
zasobów,
jakimi ono dysponuje oraz pozwala na właściwe organizowanie bieżącej i
przyszłej
działalności firmy;
2.
zewnętrzną;
umożliwia
otrzymanie dotacji lub pozyskanie środków finansowych od inwestorów lub
banków.
Zasady opracowywania biznesplanu:
•
powinien być ułożony w logiczną całość;
•
opracowany na podstawie rzetelnych i konkretnych
informacji;
•
oparty na danych statystycznych;
•
mieć ściśle określone ramy czasowe
przedsięwzięcia;
•
elastyczny – różne sytuacje rynkowe;
•
napisany jasnym, fachowym i poprawnym językiem.
Konstrukcja biznesplanu
Konstrukcja biznesplanu zależy głównie od jego przeznaczenia
oraz od profilu działalności firmy. Jednak w każdym biznesplanie można wyróżnić
stałe elementy tworzące jego uniwersalną strukturę.
1.
Pismo przewodnie - opis głównych źródeł pomysłu
na działalność gospodarczą.
2.
Streszczenie:
•
cel dokumentu;
•
charakterystyka firmy;
•
opis przedsięwzięcia (korzyści dla klienta oraz
konkurencyjność firmy);
•
potrzeby finansowe;
•
zakładany zysk z inwestycji;
Krótka informacja (1-2 strony) stanowiąca
zarys przedsięwzięcia. Jej celem jest zainteresowanie planowanym projektem:
zarys spodziewanych korzyści wynikających z realizacji przedsięwzięcia oraz
wysokość środków finansowych potrzebnych na jego realizację.
3.
Ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa i
produktu:
•
nazwa i logo firmy;
•
forma organizacyjno-prawna;
•
dane o właścicielach;
•
struktura własnościowa przedsiębiorstwa (udział
właścicieli w kapitale);
•
podmiot działalności (profil i zakres działania
firmy);
•
lokalizacja;
•
obszar działania;
•
produkt.
Podstawowe informacje o firmie: opis
firmy: nazwa, adres, forma prawna, zakres jej działalności, przedstawienie
głównych celów, do których przedsiębiorca będzie dążył, prognoza sprzedaży i przedstawienie
zakładanego udziału w rynku. Istotne są też informacje dotyczące właścicieli
firmy – ich kompetencje i doświadczenie. Konieczne jest też opisanie produktu
finalnego - konieczne jest wykazanie jego unikalności i konkurencyjności.
4.
Analiza strategiczna:
•
analiza SWOT
(Analiza
SWOT pozwala na zidentyfikowanie mocnych (strengths) i słabych (weeknesses)
stron oraz
szans (opportunities) i zagrożeń (threates), by w przyszłości wykorzystać
szanse
dzięki
mocnym stronom oraz uniknąć zagrożeń i pokonać słabości będące konsekwencją
słabych
stron.);
•
warianty planów rozwoju;
•
strategia pozyskania inwestorów;
Jest to część, w której przedstawia się
strategię działania firmy w różnych okolicznościach. Określa się też możliwości
rozwoju firmy (strategia pozyskania funduszy na realizację założonych celów).
5.
Analiza rynku i konkurencji:
•
opis rynku (wielkość i perspektywy rozwoju);
•
podmioty działające w branży (konkurenci);
•
grupa docelowa – odbiorcy (klienci);
•
charakterystyka produkowanych towarów i
świadczonych usług (nazwa, opis, cena);
Analiza
rynku to badanie zmian w procesach rynkowych (cen, podaży, popytu, mody itp.)
Dotyczy ona
także konkurencji.
6.
Plan marketingowy:
•
polityka cenowa;
•
sposoby dystrybucji, metody sprzedaży;
•
narzędzia promocji (reklama);
Plan marketingowy to inaczej strategia
działania firmy polegająca na określeniu w czasie działań, które mają
przybliżać, a w efekcie końcowym doprowadzić przedsiębiorstwo do określonego celu.
7.
Plan produkcji (techniczny):
•
nakłady inwestycyjne (majątek produkcyjny);
•
źródła finansowania inwestycji;
•
plan ilościowy produkcji lub usług;
•
zaopatrzenie w materiały i surowce (współpraca z
dostawcami);
W części tej wykazuje się, że dane
przedsiębiorstwo jest w stanie produkować dane wyroby lub świadczyć określone
usługi (opis sposobu wytwarzania produktów, wyposażenie, koszty surowców, ceny
wynajęcia lokali). Założenia muszą odzwierciedlać rzeczywistą sytuację na rynku
– na podstawie danych statystycznych, parametrów technicznych oraz informacji
uzyskanych z branżowych stron internetowych.
8.
Struktura organizacyjna i plan zatrudnienia:
•
kadra zarządzająca;
•
plan kadrowy;
•
płace i systemy motywacyjne;
•
schemat organizacyjny;
Ta część z reguły jest przedstawiana
schematycznie, ukazującego zakres odpowiedzialności poszczególnych osób za
konkretne działania, ich liczbę, kryteria doboru oraz wysokość płac. Ponadto
zawiera się w niej opis planowanej strategii kierowania firmą.
9.
Harmonogram działań:
Harmonogram
działań jest opisem wszystkich czynności związanych z realizacją
przedsięwzięcia z podaniem ich terminów rozpoczęcia i zakończenia.
10.
Plan finansowy działalności:
•
przychody;
•
koszty;
•
przewidywane wyniki finansowe (zysk);
Jest to jeden z najtrudniejszych elementów
biznesplanu, stanowiący zestawienie przychodów i kosztów - przepływ pieniędzy
umożliwiający utrzymanie płynności finansowej przedsiębiorstwa.
11.
Ocena ryzyka
Ta część
powinna opisywać planowane działania w przypadku zaistnienia ryzyka
wynikającego z:
•
działań konkurencji;
•
utraty źródeł finansowania;
•
zmian w gospodarce
•
innych barier w realizacji pomysłu.
12.
Podsumowanie – analiza szans powodzenia
przedsięwzięcia.
13.
Załączniki
Załącznikami
mogą/powinny być dane techniczne dotyczące przedsięwzięcia oraz samego
produktu,
analizy rynkowe oraz referencje, zdjęcia i życiorysy osób zarządzających.
Mój biznesplan powstał przy pomocy doradców na blueoak.pl. Posiadają bardzo szeroką ofertę doradczą, z której każdy myślący o własnym biznesie powinien skorzystać, albo przynajmniej się z nią zapoznać
OdpowiedzUsuń:)
OdpowiedzUsuńJeśli zakładając firmę zamierzamy zatrudniać pracowników, warto byłoby opracować procedury, których trzymając się mogliby pracować o wiele sprawniej. Sam, możesz mieć z tym problem, ale nic nie stoi na przeszkodzie, abyś skorzystał wtedy z oferty firmy https://www.crowe.com/pl/services/konsulting/zarzadzanie-procesami, która w tego typu zadaniach się specjalizuje.
OdpowiedzUsuńPlan biznes jest niezwykle ważną kwestią. Musicie przyłożyć się do tego, aby uniknąć problemów w przyszłości. Wliczcie w niego również innowacyjne programy do zarządzania firmą. Na https://sidgroup.pl/ znajdziecie wiele nowoczesnych rozwiązań, więc każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie.
OdpowiedzUsuńDobrze napisane wyjaśnienie ale brakuje trochę istotnych informacji.
OdpowiedzUsuńTutaj znalazłem bardziej rozbudowany artykuł: http://szybkafaktura.pl/blog/biznes-plan-go-poprawnie-stworzyc/
Biznesplan to dopiero początek. Później trzeba zadbać o budowę zespołu oraz sprawne ich zarządzanie. Dlatego z mojej strony polecam zapoznać się z ofertą https://www.impactinternational.com/polska/service/zmiany-w-organizacjach gdzie można znaleźć szeroką ofertę warsztatów dla kadry kierowniczej
OdpowiedzUsuń